
1990’lı yıllarda ev ev gezerek ürün tanıtımı ve satışına yönelik çalışmalar yapılmaktaydı. İnsanlar komşuların evinde toplanır ve satış gerçekleşirdi. Bu örnek viral reklamın geleneksel yöntemi olan ağızdan ağıza pazarlama tekniğinin en yaygın örneğidir. Günümüzde ise teknoloji ve internet kullanımının gelişmesi ile birlikte ağızdan ağıza pazarlama tekniği, kendini yenileyerek dijital ortamda gerçekleşen yeni nesil bir reklam metoduna dönüşmüştür. İnternetin yaygınlaşması ile birlikte günlük hayatın her alanında kullanımı artan sosyal medya ağları, firmalar için yeni reklam mecrası haline gelmiştir. Viral reklamlar da sosyal medyada müşteriye ulaşmak için geliştirilen yöntemlerden biri olarak düşünülebilir. Kısaca viral pazarlama internet üzerinden yapılan ağızdan ağıza pazarlama tekniği olarak da tanımlanabilir ve viral reklam genel olarak ağızdan ağıza yöntemi ile kendi kendine yayıldığı için virüse benzetilir, ismi de buradan gelmektedir.
Viral reklamlar, standart reklam modellerinden çok daha farklıdır, reklamın hedef kitlesinin söz konusu videoyu amatörce herhangi biri tarafından çekilmiş, bilgilendirici ya da eğlenceli bir video gibi izlemesi, videonun aslında profesyonel bir ekip tarafından çekilmiş reklam filmi olduğunu anlamaması amaçlanır. Böylelikle amacın ürünü / hizmeti tanıtmak değil de olayı anlatmak olduğu izlenimi verilir. Yani bu reklam tipindeki ana unsur, reklamın hedef kitlesinin videoyu sıradan bir video gibi izlemesi, videonun profesyonel anlamda reklam filmi olduğunu anlamaması üzerine kurulu olmasıdır. Reklamın ilginç olması, öğretici olması ya da eğlendirici öğeler barındırması videonun hedef kitle tarafından beğenme, sosyal medya hesaplarında paylaşma ve anlatması ihtimalini arttırır. Böylelikle viral reklam kampanyasının hızla yayılmasını sağlar. Amaç doğal görünüm ile doğal yayılma sürecinden faydalanmaktır.
Viral reklamlar, bir reklam kampanyasını genellikle ilgi çekici ve eğlendirici videolarla, hedef kitlesine e-mail ve dijital medya üzerinden ulaşmayı ve kampanyasını, hedef kitlesinin kendi istediğiyle sosyal medya hesaplarında paylaşmasını hedefler.
Viral Reklamın Avantajları
- Viral reklam, televizyon reklamları gibi fazla bütçe gerektirmediği için çok daha düşük maliyetler ile daha yüksek geri dönüşler elde edilmesini sağlar.
- Hiç kimse herhangi bir reklamı paylaşmak istemez. Bu sebeple viral reklam kampanyalarında izleyicinin ‘sıradan bir video izlediği hissini vermek’ hedef alındığı için ürün ve marka ön planda değildir. Böylelikle izleyen kişi viral reklamı eğlenceli ve samimi bularak sosyal medya hesaplarında paylaşır.
- Viral reklamları klasik reklam kampanyalarından ayıran bir başka özelliği de virüs gibi yayılmasıyla anında binlerce hatta milyonlarca kişiye ulaşabilme imkanıdır. Burada önemli olan toplum içinde ilgi çekecek, merak uyandıracak ve ses getirecek bir kurgu oluşturabilmek ve insanların sosyal medya hesaplarında paylaşmalarını sağlamaktır.
Başarılı Viral Reklamlar Oluşturabilmek İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler
- Videonuz izleyen kişide paylaşma isteği uyandırmalı.
- İzleyen kişinin duygularına dokunabilmeli. Bu sebeple hedef kitleyi çok iyi tanımak gerekiyor ve ilgi alanlarını bilmek çok önemli.
- Videonuz izleyenler tarafından beğenilmeli ve ilgi çekmeli.
- Videonuzun bir hikayesi olmalı ve izleyicide merak uyandırmalı. İnsanlar hikayelerin sonunu her zaman merak ederler.
- Viral Video kısa ve öz olmalı. İstatistiklere göre videonun ilk beş saniyesinde izleyen kişi videoyu izlemeye devam etmeye ya da videoyu geçmeye karar veriyor. Bu sebeple viral videonun ilk 5 saniyesine oldukça dikkat çekici ögeler yerleştirilmeli ki insanlar devamını görmek istesinler. Ve bir başka araştırmaya göre insanlar birkaç dakikanın üzerindeki videoları izlemeyi tercih etmiyor. Bu nedenle videoda yalnızca işe yarayacak ve dikkat çekecek içerik bulunmalıdır.
Viral reklamlar firma veya kullanıcı tarafından kurgulanabilir.
- Kullandığı ürün ile ilgili deneyimini çekip paylaşan kullanıcının oluşturduğu viral reklamlar.
Bir tüketici, herhangi bir ürünü sevdiğine ya da yerdiğine dair bir video çeker, eğer bu video gerçekten başarılıysa hızla yayılmaya başlar. Diğer insanlar da videoyu ilgi çekici bulursa bu paylaşım binlerce insana ulaşır. Böylece, son tüketicinin çektiği video, adeta bir reklam filmi haline gelir. Doğal ve amatör olduğu için de, insanlara daha samimi ve inandırıcı gelir.
- Firmaların profesyonel ekiplere yaptırdığı viral reklamlar.
Reklamı yapacak olan firma tarafından yaptırılan kampanya çalışmalarıdır. Reklamı profesyonel bir ekip yapacak olsa bile buradaki en önemli nokta kurgulanacak olan videonun tüketicilerin çektiği amatör bir video gibi gözükmesidir. Viral reklamlarda amatörce çekimler favori olsa da bunlara film, video klip gibi içeriklerde de rastlanabilir.
- Dünyada Bilinen Ünlü Markaların Logoları ve Anlamları - 26 Şubat 2018
- Google Drive Kapanıyor Mu? - 19 Şubat 2018
- Instagram Hikayelerde Yeni Dönem ve Kullanım Avantajları - 14 Şubat 2018
- Arama Motorlarında İlk Sırada Çıkmak İçin Ne Yapmalısınız? - 22 Mayıs 2017
- Viral Reklam Nedir? - 10 Mayıs 2017