
Dijital Pazarlama Nedir?
Pazarlama, bireylerin ve işletmelerin ürün veya hizmetlerinin sunulmasına, satılmasına ve kabul görmesine yönelik yapılan bir planlı iletişim çalışmasıdır. Dijital pazarlama, bir firmanın ya da markanın ürün veya hizmetinin tanıtımının, satışının yapılabilmesi için internet yani dijital ortamdaki tüm kanallar üzerinden yapılan pazarlama sürecine verilen isimdir.
Dijital Pazarlama ile geleneksel pazarlama arasında fark vardır. Dijital Pazarlama, televizyon, gazete, dergi, billboard, radyo, broşür, afiş, katalog gibi şeylerin aksine daha çok interaktif yöntemleri kullanır. Hızlı ve ölçülebilir olması ile beraber kullanıcı yani tüketici ile karşı karşıya olan dijital pazarlama yöntemleri her geçen gün gelişmekte ve artan bant genişliği, sosyal medya kullanım oranlarının artması, yüksek internet kullanımı, gelişen teknoloji ile mobil kullanımın çoğalması ve alışveriş, satın alma alışkanlıklarının artması, giyilebilir teknoloji, yapay zeka gibi gelişmeler sayesinde kullanım alanları da giderek artmaktadır. Farklı yenilikler ile sürekli güncellenmektedir ve dijital pazarlamanın önemi gün geçtikçe artmaktadır.
Dijital pazarlamayı, geleneksel pazarlamadan ayıran en önemli özellik, adından da anlaşıldığı gibi; pazarlama sürecinde yapılan tüm işlemlerin dijital kanallar doğrultusunda doğru zamanda, doğru yerde ve doğru planlanmış strateji ile kullanılmasıdır. Tabi burada dikkat etmemiz gereken bir faktör ise, her ne kadar kullanılan mecra ve araçlar farklı olsa da hala pazarlamanın bir parçası, özü olduğunu bilmemiz gerektiğidir.
Dijital Pazarlama Nerelerde Kullanılır?
- Blog siteleri
- İnternet Siteleri
- E-ticaret siteleri
- Kurumsal web siteleri
- Sosyal medya araçları
- Sosyal medya mecraları (Facebook , Instragram, Twitter vb…)
- Bilgisayar ve telefon oyunları
- Bilgisayar ya da telefon yazımları
- İnfografikler
- Marka değerleri (logolar, yazı tipleri, vb.)
- Online kitaplar, broşür ve kataloglar
- Video paylaşım siteleri
- Arama motorları
Dijital Pazarlamada Kullanılan Yöntemler
- SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)
- SEM (Arama Motoru Pazarlaması)
- SMM (Sosyal Medya Pazarlaması)
- E-posta Pazarlaması
- Affiliate Marketing
- Mobil Pazarlama
- Viral Pazarlama
- İçerik Pazarlaması
Dijital Pazarlama Uzmanı Kimdir?
Dijital Pazarlama Uzmanı, web sitelerini arama motorlarına ve ziyaretçi kitlelerine göre en uygun hale getiren, arama motorlarında iyileştirme çalışmaları için gereken tüm analiz, değerlendirme, uygulama, takip ve raporlama periyotlarının tamamına hakim olarak bu çalışmaların eksiksiz yürütülmesini sağlayan, optimizasyon stratejileri hazırlayan, sitelerin ziyaretçi sayılarını artıran, gerekli grafik tasarımları hazırlayan, Adwords kampanyaları oluşturup takip edebilen, sosyal medya paylaşımlarını ve reklamlarını hazırlayan kişidir.
Yukarıdaki “Dijital Pazarlama Nedir?” başlıklı yazımda bahsettiğim gibi, bu sektördeki uzmanlara da Dijital Pazarlama Uzmanı denilmektedir. Geleneksel pazarlama yani (offline pazarlama) ile dijital pazarlama (online pazarlama) arasındaki ortak nokta aynı ihtiyaca cevap veriyor olmalarıdır.
Dijital Pazarlama Uzmanı, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu), SEM (Arama Motoru Pazarlaması), SMM (Sosyal Medya Pazarlaması), E-posta pazarlaması, Affiliate Marketing, Mobil Pazarlama,viral pazarlama ve İçerik Pazarlaması gibi dijital pazarlama kanallarında çalışmalar yapan ve bunu en iyi şekilde yöneten kişidir.
Dijital Pazarlama Uzmanı Ne İş Yapar?
- Dijital itibarı yönetmek,
- Firmaların reklam bütçelerini doğru şekilde yönetmek,
- Ajans kurumsal sitelerinin optimizasyonunu yapmak,
- Müşteri web sitelerinin optimizasyonunu yapmak,
- Algoritma güncellemelerini takip ederek web sitelerine uygulamak,
- Analiz, optimizasyon, takip ve raporlama süreçlerinde aktif olarak çalışmak,
- Sitelerin arayüzü içerisinde bulunan ve de kullanıcı dostu olmayan kodlama hatalarla beraber SEO’ya uygunluk teşkil etmeyen kısımları tespit etmek ve düzeltmek,
- SEO parametrelerini belirleyerek takibini yapmak,
- Kelime araştırması, site içi linkleme ve mevcut içeriğin optimizasyonunu yapmak,
- Kendisine verilen bütçeyi en faydalı şekilde kullanmak,
- Rakiplerin SEO çalışmalarını araştırmak ve değerlendirmek,
- İçerik oluşturma konusunda editörü yönlendirmek,
- Özgün ve kaliteli içerik hazırlamak,
- Başka sitelerle link alışverişi çalışmalarını yürütmek,
- Facebook ve Twitter gibi sosyal ağ reklamlarını yönetmek,
- Sosyal medya SEO çalışmaları yapmak,
- Web analitik araçları (Google Analytics) kullanılarak SEO istatistiklerinin yönetimini gerçekleştirmek,
- Şirket içinde ilgili, birimlere SEO raporlaması sunmak,
- SEO çalışmalarının dokümantasyonunu yapıp, güncel tutmak,
- Müşteriler için SEO eğitimi vermek,
- Web sitelerin yaşadığı düşüşlerde sorunları tespit ederek çözüm üretmek,
- Departmanın gelişimine katkıda bulunmak,
- Ajansın Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin gibi sosyal medya hesaplarını optimize etmek ve yönetmek,
- Müşterilerin sosyal medya hesaplarını kurumsallaştırmak, optimize etmek ve yönetmek,
- Sosyal medya reklam ve pazarlama stratejilerini oluşturmak ve yönetmek,
- Sosyal medya platformları için içerik planları oluşturmak ve paylaşmak,
- Dijital mecralarda hedef kitle için kampanyalar geliştirmek,
- Ajans ve müşteri blog ve forumlarını yönetmek,
- Sosyal medya hesaplarına gelen soruları cevaplamak, yorum ve beğenileri metrikler ve raporlar halinde sunmak,
- Dolaylı yoldan satışın gerçekleşmesini sağlamak,
- Markanın güncel kalması için sürekli araştırma ve paylaşım yapmak,
- Yaratıcı kampanya fikirleri üretip hayata geçirmek,
- Kampanyaların yatırım dönüşüm performansını takip etmek ve geliştirmek,
- Sosyal medya dünyasındaki trendleri ve teknolojileri gerçek zamanlı takip edip uygulamak,
- Mevcut müşteri portföyünü koruyarak geliştirmek ve yeni müşteriler katmak,
- Sosyal medya takipçi sayısını artıracak çözümler sunmak,
- Sosyal medya hesaplarında kullanılacak görselleri tasarlamak ve hazırlamak,
- Sosyal paylaşım sitelerinde marka iletişim stratejilerini geliştirmek,
- Rakip analizleri yapmak ve sosyal medya stratejisi oluşturmak,
- Yaratıcı, ilgi çekici ve firma ile ilgili multimedya içerikler oluşturmak,
- Analizler yaparak sonraki ayın hedeflerini oluşturmak,
- Tasarlanacak dergi, broşür, kartvizit, web sitesi, dijital gereçler için kurgu ve tasarım aşamasında aktif olmak,
- Görsel konsept hazırlamak,
- Logo, katalog, broşür, dergi vb. tasarımları yapmak,
- Dijital içerikler için tasarım hazırlamak,
- Kurumsal kimlik malzemelerinin tasarım ve baskı süreçlerini takip etmek,
- Masa üstü yayıncılık süreçlerinin yürütmek,
- Tasarımları basıma hazırlamak,
- Ajans grafik tasarım çıtasını yükseltecek yeni tasarımlar üretmek,
- Tasarım trendlerini takip etmek ve uygulamak,
- Tasarımların baskı sürecini takip etmek, baskının doğru yapıldığını onaylamak ve müşteriye teslimini yapmak,
- Müşteri ile iletişimi sağlamak,
- Tasarım bilgisini ve hizmetlerini geliştirmek,
- Ajansın görsel materyallerini ve tasarımlarını düzenli olarak güncellemek,
- WordPress ve diğer tasarım modellerinde tema sitelerini kurup yönetmek,
- Ajansın kurumsal sitelerinin tasarım ve yayın süreçlerini yönetmek,
- Çalışılan kişi ve firmaların web tasarımlarını yapmak,
- Tasarlanan web sitelerin güncelliğini korumak, güvenliklerini test etmek,
- Ajansın diğer birimlerinden gelen tasarım taleplerini karşılamak,
- Müşterilere web site kullanımı hakkında destek ve eğitim vermek,
- Web sitelerinin alt yapı sorunlarını tespit etmek ve çözümlemek,
- Ajans tasarım çıtasını yükseltecek yeni tasarımlar üretmek,
- Web tasarım hizmeti verilen kişilerle iletişimi sağlamak,
- SEM, E-mail Marketing ve Affiliate Marketing konuları hakkında bilgi sahibi olmak,
- Adwords hesap yönetimi bilgisine sahip olmak,
- Adwords kampanyaları hazırlamak, yönetmek, takip etmek ve raporlamak,
- Adwords maliyet hesapları ve bütçe yönetimi yapmak,
- Analytics kullanabilmek,
- Analytics bilgilerini okuyabilmek, yorumlayabilmek ve elde edilen verilere göre Dijital Pazarlama stratejileri geliştirmek,
- Analytics yatırımlarının getirisini ölçmek ve daha verimli olması için çalışmalar yapmak,
- Analytics ile web sitenin eksik yönlerini belirleyerek giderilmesini sağlamak,
- Analytics kullanarak müşteri verilerini düzenli raporlamak ve site ziyaretçi trafiğini olumlu yöne çevirmek,
- Alınan işin takibini ve raporlamasını yapmak,
- CEO’ya haftalık, aylık ve yıllık raporlar sunmak,
- Üst yönetim tarafından yapılan görevlendirmeleri takip etmek ve iş akışının problemsiz şekilde işleyişini sağlamak.
Dijital Pazarlama Uzmanı Nitelikleri Nelerdir?
- SEO bilgilerine sahip olmak,
- HTML, AJAX, Javascript, CSS hakkında bilgi sahibi olmak,
- Bot, Crawl, Index, Pagerank vb. arama motoru teknolojilerine hakim olmak,
- SEO raporlama ve takip araçları konusunda bilgili olmak,
- Temel düzeyde domain ve hosting yönetimi yapmak,
- Google Webmaster araçlarının tamamını kullanabilmek,
- Google Analytics’e hakim olmak,
- Photoshop, Corel Draw, Illustrator, Dreamviewer, Freehand, MAC kullanmak,
- Logo, banner, mail, web arayüz, katalog, dergi ve reklam materyali tasarlayabilmek,
- Tanıtım ve reklam konularında bilgili olmak,
- SEO analiz araçlarını kullanmayı ve yorumlamayı bilmek,
- Algoritma güncellerinden haberdar olmak,
- Sosyal medya araçlarını kullanmaya hakim olmak,
- Sosyal medya izleme araçları hakkında deneyimli olmak,
- Site içi ve site dışı SEO uygulamalarının tamamına hakim olmak,
- Yenilikçi olmak ve SEO trendlerini yakından takip etmek,
- Türkçeye ileri düzeyde hakim olmak ve içerik hazırlayabilmek,
- Sosyal medya etkinliklerini raporlayabilmek,
- Görsel algısı gelişmiş olmak,
- Estetik bakış açısına sahip olmak,
- Tasarım trendlerini yakından takip etmek,
- Performans değerlendirmesi yapabilmek,
- Hızlı fikir üretebilmek,
- Planlama ve organizasyon becerisi yüksek olmak,
- Dinamik ve yenilikçi olmak,
- Denetleme ve kontrol yapabilmek,
- Motivasyonu yüksek olmak,
- Raporlama yapabilmek,
- Sorumluluk sahibi olmak,
- İletişim becerileri yüksek olmak,
- İnsan ilişkilerinde iyi, aktif ve güler yüzlü olmak,
- Dış görünümüne özen göstermek,
- Yoğun iş temposuna uyum sağlamak.
Dijital Pazarlama Uzmanı Ne Kadar Maaş Alır?
Dijital Pazarlama Uzmanı olan bir kişinin maaşı, çalışılan firmaya, sektöre ve deneyime göre değişiklik göstermektedir.
- İşe yeni başlayan birisi ortalama 2500 TL ile 3000 TL arası
- 1-3 yıl arası deneyimli bir dijital pazarlama uzmanı 3000 TL ile 5000 TL arası
- 3+ yıl deneyimi olan profesyoneller 5000 TL ile 10000 TL arası maaş almaktadırlar.
Piyasa ortalaması bu şekilde. İllaki böyle olacak diye bir kaide yok. Dediğim gibi firma ve deneyiminize göre değişiklik gösterebilir.
- Sosyal Medya ve İnternet Kullanımının Olumlu Etkileri - 12 Nisan 2018
- Sosyal Medya ve İnternet Kullanımının Olumsuz Etkileri - 3 Nisan 2018
- Sosyal Medya Planlaması Nasıl Yapılır? Örnek Sosyal Medya Planı - 19 Mart 2018
- Google Groups Nedir? Nasıl Oluşturulur ve Avantajları Nelerdir? - 17 Mart 2018
- Google Plus Koleksiyonlar’ı İle Aramalarda Üste Çıkın ve İndex Alın - 17 Mart 2018
- Dijital Pazarlama Uzmanı Kimdir ve Ne İş Yapar? - 26 Şubat 2018
- 2018 Sosyal Medya Ölçüleri ve Paylaşım Boyutları – Infografik Tablosu - 19 Şubat 2018
- Instagram’da Alışveriş ve Ürün Etiketleme Özelliği Başlıyor! - 14 Şubat 2018
- Instagram Takipçi Arttırma Yöntemleri! - 15 Haziran 2017
- 18 Adımda Instagram Takipçi Arttırma - 10 Haziran 2017